Navigation Menu
Semmeringbahn

Semmeringbahn

Semmeringbahn er en meget berømt jernbane i Østrig. Semmeringbahn er kendt for at gå gennem Semmeringpasset, som er et bjergpas, der ligger som grænse til den østrigske delstat Steiermark.

 

Historie bag Semmeringbahn

Østrig ønskede omkring 1840 at bygge en jernbane fra deres hovedstad Wien til byen Trieste i Italien, og derfra videre til Milano. Som del af jernbanen var de dog nødt til at lave en strækning mellem Mürzzuschlag og Steiermarks hovedstad Graz. Den eneste måde at gøre det var dog gennem Semmeringpasset. Dengang havde man aldrig før lagt en jernbane på den type stigninger og det ville derfor være et fantastisk teknisk bedrift hvis det lykkedes. En ingeniør fra Venedig ved navn Carl Ritter von Ghega blev sat på opgaven. Han udnyttede landskabets naturlige form, og han gjorde stor brug af tunneller, kurver og viadukter. De begyndte på jernbanen i 1848, og i 1854 stod den færdig.

Banen blev i alt 41 kilometer lang, og der er 460 meters forskel på det højeste og det laveste punkt på banen. I alt har banen 14 tunneller og 16 viadukter. Der ligger en lang række af broer på strækningen. Når man tager turen kommer man over mere end 100 kurvede stenbroer, samt 11 mindre jernbroer. Det meste af banen består af kurver. Desuden betyder det faktum at banen kører på et bjergpas, at 60% af banen har en stigning på 20-25%.

For at kunne bygge banen var man nødt til at opfinde helt nye værktøjer og metoder. For at få et tog til at køre på banen, havde man ligeledes brug for ny teknologi. Derfor blev en helt ny type lokomotiv skabt. I det nye lokomotiv blev kulvognen indbygget i lokomotivet, så vandet og brændstoffet kunne blive båret af de drivende hjul.

En tunnel der er del af Semmeringbahn

 

Naturen omkring banen

Allerede da man planlagde at bygge banen tænkte man på landskabsplanlægningen. Man ville gerne have at blandingen af natur og teknologi virkede naturlig og harmonisk. På den måde skabte man også en helt særlig oplevelse for de rejsende med toget, når banen var gjort til en naturlig del af landskabet. Det blev derfor nærmest en forlystelse.  Banen førte derfor også meget turisme med sig, og derfor blev der bygget en masse hoteller. 1. verdenskrig stoppede dog turismen i området. Af den grund kan man stadig opleve områdets originale og unikke landskab, med mødet mellem teknik og natur og med de gamle hoteller.

Semmeringbahn blev i 1998 optaget på UNESCO’s Verdensarvsliste

 

 

Sponsoreret af Bernic – DIN Modulkasser

Smid en kommentar her :-)

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *